I en tid där internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet erbjuder ett sammelsurium av fakta och faktoider, vetenskap och pseudovetenskap, välbelagda teorier och konspirationsteorier, brukar skolans läromedel ses som en garant för sanning och objektivitet....
Biologisk evolution I: Introduktion

Del 2 av denna läromedelsgranskning blir lite mer omfattande, och berör frågorna om biologisk evolution. För enkelhets skull nöjer vi oss med att granska materialet Spira 1, då detta är en biologibok som av naturliga skäl är mer ingående än Naturkunskap 2. Det finns helt enkelt inte så mycket som behandlas i naturkunskapsboken som inte också behandlas i biologiboken.
De kommentarer och invändningar som görs kommer att fokusera på formuleringar som är påtagligt färgade av att författarna okritiskt tar evolutionen för given i frågor där evidensen är långt ifrån entydig. Särskilt gäller detta de avsnitt där evidensen kan sägas stödja en kreationistisk (eller möjligen teistisk evolutionär) syn på ursprungsfrågorna och/eller där det förekommer felaktigheter eller utelämnande av relevanta fakta.
Liksom i avsnittet om livets ursprung presenteras först en resumé av bokens argumentation tillsammans med några belysande citat. Därefter kommer ett antal kommentarer ur ett evolutionskritiskt perspektiv.
Göran Schmidt
Redaktionell kommentar: Denna artikel är omfattande och innehåller mycket material, inklusive fotnoter. Innehållet har därför inte kunnat fackgranskas av redaktionen. Analysen utgår från ett ungjordskreationistiskt perspektiv, som är ett av flera perspektiv som vi på resursbanken har valt att bereda utrymme för.