Den västerländska civilisationen formades och växte fram på basis av kulturarvet från Aten, Rom och Jerusalem. Det är ett kulturarv med stor bredd och många inre spänningar, vilket bidragit till nya synteser i kultur och samhälle under snart två årtusenden....
Kristendomen och utbildningsväsendet

I många av Sveriges äldre städer finns det en centralt belägen skola med namnet Katedralskolan. Det är ingen slump. Dagens politiska krav på att frikoppla skolan från religionen är nämligen helt motsatt den historiska utvecklingen. Fram till relativt nyligen var faktiskt alla skolor i Sverige kristna skolor!
I de flesta forntida och antika kulturer var utbildning aktuellt endast för ett utvalt fåtal. Den kristna livssynen, däremot, hade en inställning att alla människor behövde lära känna Gud och att alla människor därmed behövde lära sig läsa så att de kunde ta till sig Bibeln och andra kristna skrifter. När den svenska folkskolan startades 1842 var det därför en självklarhet att lägga skolan under den institution som hade en tillräcklig kunskapsnivå för att kunna utbilda landets barn: Svenska kyrkan.
Även de högre utbildningarna byggdes från början i kristen regi. Redan 1085 startades den första skolan i det nuvarande Sverige i Lunds domkyrka, som då tillhörde Danmark. 1215 beslöt påven att alla domkyrkor skulle ha skolor och den första av dessa på svensk mark grundades strax därpå i Linköping. Andra skolor startades av klostren, ytterligare andra i städerna, men även dessa i kristen regi.
Universiteten, som idag ofta förmedlar ett starkt sekulärt budskap, har likafullt en självskriven koppling till den medeltida kyrkan. Vid de första universiteten var teologi det viktigaste ämnet, utifrån grundprincipen att det mänskliga förnuftet står på osäker mark om det inte kopplas till säker kunskap, grundad i en rationell Skapare. Därmed är det också en viktig både historisk och filosofisk poäng att ingången till Malmö Latinskola än i dag kröns av devisen från Psaltaren: Herrens fruktan är vishetens begynnelse.
Per Ewert