Trodde medeltidens kristna att jorden var platt? Torterades och fängslades Galileo? Brändes Bruno på bål för sin vetenskapliga uppfattning? Har kyrkan och vetenskapen präglats av konflikt? Svaret på alla dessa (och många andra liknande frågor) är ett nej. Den populära...
Myten om Galileis konflikt med Katolska kyrkan
Myten säger: På grund av att Galileo hävdade att Kopernikus hade rätt om att jorden rör sig runt solen (och inte tvärtom) blev Galileo förföljd, ställd inför rätta, dömd till fängelse och utsatt för tortyr. Detta illustrerar motsättningen mellan vetenskapligt tänkande och kristen tro.[1]
”[D]en store Galileo fick vid åttio års ålder sitta och jämra sig i inkvisitionens fängelsehålor, därför att han med obestridliga bevis hade visat att jorden rörde sig.[2]
”[D]en berömde Galileo … rannsakades under sex års tid av inkvisitionen och utsattes för tortyr för att han sagt att jorden rörde sig.”[3]
Men sanningen är att: Dokument från inkvisitionen indikerar visserligen att Galileo blev både fängslad och torterad. Men brev från Galileo själv och från hans vänner (publicerade på 1700-talet) samt rättegångsdokumenten (publicerade på 1800-talet) har därefter nyanserat denna bild. Det råder i dag inget tvivel om att Galileo hotades av tortyr, men inget tyder på att han faktiskt blev torterad.
Inkvisitionen i Rom, där Galileo stod inför rätta, använde sällan tortyr. Galileo var för gammal och sjuk, och hans brott var inte allvarligt nog för att rättfärdiga tortyr enligt de regler inkvisitionen följde. Han blev inte heller fängslad mer än högst några dagar och troligen inte ens det. Dock fick han livslång husarrest som han tillbringade i sin villa utanför Florens.[4]
Konflikten mellan Galileo och den katolska kyrkan var mångfacetterad och både personliga och politiska aspekter spelade in. Å ena sidan var det en vetenskaplig konflikt mellan två olika teorier om jordens rörelse i relation till solen, å andra sidan var det en teologisk konflikt om hur Bibeln borde tolkas.
Även om kyrkan med rätta kan kritiseras för sin behandling av Galileo, var han inte helt oskyldig till att konflikten utvecklade sig som den gjorde. Exempelvis tog han påvens uppfattning och lade den i munnen på en figur som han gav namnet ”Simplicio”, den enfaldige, i sin bok Dialog om de två världssystemen.[5]
Kyrkan hade inga problem med att godta den heliocentriska uppfattningen som en hypotes. Men Galileo gick längre än så och argumenterade i praktiken för heliocentrismens sanning. Och så länge som definitiva bevis saknades ville kyrkan inte gå emot det som man uppfattade som Bibelns bokstavliga ordalydelse om jordens orörlighet.
Som Thomas E Woods skriver: ”Känslig för protestantismens anklagelser om att katoliker inte tog tillräcklig hänsyn till Bibeln, tvekade kyrkan inför förslaget att Bibelns bokstavliga mening – som på vissa ställen verkade förutsätta att jorden är orörlig – skulle förkastas för att anpassa sig till en obevisad vetenskaplig teori.”[6]
Konflikten hade alltså flera olika lager. Men alla parter i konflikten var kristna och erkände Bibelns auktoritet. Galileo menade att hans upptäckter inte stred mot Bibeln utan mot den felaktiga syn på himlakropparna som kyrkan hade anslutit sig till och som till stor del kom från Aristoteles. Kyrkan kan med rätta kritiseras för sitt handlande, men att reducera denna konflikt till en konflikt mellan vetenskap och kristen tro är ändå att göra det alltför lätt för sig.[7]
Mats Selander
Vill du läsa mer? Se den fördjupande artikeln Myten om Galileis konflikt med Katolska kyrkan.
[1] Flera myter om Galileo punkteras här: http://www.scientus.org/Galileo-Myths.html.
[2] Voltaire, Descartes och Newton (1728). Citatet hämtat från Maurice A Finocchiaro, “That Galileo was Imprisoned and Tortured for Advocating Copernisanism”, i Ronald L. Numbers (red), Galileo Goes to Jail and Other Myths about Science and Religion (Cambridge: Harvard University Press 2010), s 68.
[3] Guiseppe Baretti, The Italian Library (1757), Citatet hämtat från Maurice A Finocchiaro, “That Galileo was Imprisoned and Tortured for Advocating Copernisanism”, s 68.
[4] Maurice A Finocchiaro, “That Galileo was Imprisoned and Tortured for Advocating Copernisanism”, s 68–78.
[5] David C. Lindberg, “Galileo, the Church, and the Cosmos” i When Science and Christianity Meet, David C. Lindberg & Ronald Numbers (red), (Chicago: University of Chicago Press, 2003), s 52.